7 Aralık 2016 Çarşamba

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ SINAV NOTLARI

1-Küreselleşme nedir?
Ülkeler arasındaki ilişkilerin yaygınlaşması ve gelişmesi ideolojik ayrımlara dayalı kutuplaşmaların çözülmesi farklı toplumsal kültürlerin inanç ve beklentilerinin daha iyi ancak birbirleriyle bağlantılı olayları içerdiği bir anlamda maddi ve manevi değerler çerçevesinde oluşmuş birikimlerin milli sınırları aşarak dünya çapında yayılmasıdır.
2.tanım
Dünya insanlarının tek bir dünya toplumunda yani küresel toplumda bütünleştirilmesini “ tek bir mekan olarak tüm dünyanın kristalleşmesini” bir bütün olarak dünya bilncinin yoğunlaşmasını ve bununla beraber dünyanın sıkışmasını ifade eder.
3. tanım
Sermaye dolaşımının serbestleşmesi, hacminin artması, hızlanması, yaygınlaşması sermayenin üretimden ziyade spekülatif amaçlarla kullanılmasını, üretimin küreselleşmesi ve şiddet birleşmelerinin gündeme gelmesini uluslararası mal ve hizmet hareketlerinin küresel pazara yönelişin hızlanmasıdır
2-Küreselleşmenin boyutları nelerdir?
·         Ekonomik alanda küreselleşme
·         Siyasi ve yönetim alanında küreselleşme
·         Sosyo-kültürel alanda küreselleşme
·         Çevresel alanda küreselleşme
·         Finansal alanda küreselleşme
·         Hukuksal anlamda küreselleşme
Ekonomik anlamda küreselleşme:
1980 lerden itibaren kar maksimizasyonunu amaçlayan sermaye ve girişimci grubu sadece üretim ve karı değil aynı zamanda pazarı da dünya ölçeğine çıkarmış, böylece dışa açılma ve liberalleşme hareketleri siyasi küreselleşmenin önüne geçmiştir. Ekonomik küreselleşme genel anlamda uluslararası ticaretin ve yatırımların yayılmasını ve yoğunlaşmasına karşılık gelmektedir. Diğer önemli bir boyutu ise yabancı sermaye yatırımlarında görülen artış olmuştur.
Siyaset ve yönetim alanında küreselleşme:
Siyasal sınırların bir devlete belirli bir toprak parçası üzerinde mutlak egemenlik sağlama gücünü yitirmesi, yönetim sistemlerinin karşılıklı etkileşiminin artması; demokrasi, sivil toplum örgütleri insan hakları ve özgürlükler temelinde dış müdahalelerin ve etkileşimin yoğunluk kazanması ; dil, din, etnik köken bayrak v.b siyasal kültürel  semboller düzeyinde monolitik, tek tipçi bir yapıya dayanan ulus devletin işlevleri değişerek uluslararası üst kuruluşların öne çıkması süreci olarak anlamlandırılmaktadır.
Siyasal küreselleşme ile birlikte ulus devletlerin yetki ve otoriteleri azalmakta, uluslararası kuruluşlar ülkelerin yönetimlerinde daha fazla söz sahibi olmaktadırlar. Günümüzde herkes için ayrı bir demokrasi anlayışı yerine tüm dünyanın benimsediği demokratik bir sistem yaklaşımı esastır. İnsan hakları, demokrasi gibi kavramlar ulus devletler tarafından değil toplumlar arasındaki bilgi paylaşımı sayesinde gelişmiş ve evrenselleşmiştir.

Sosyo-kültürel alanda küreselleşme
Tüketim alışkanlıkları, giyim, gelenek ve görenekler evrensel boyutta birbirine benzemeye başlamıştır. Kültürel kültürün etkisi ile yerel kültürler kendisini bu küresel kültürün (internet,su ) etki alanına teslim etmiştir. Sosyo kültürel küreselleşme demokrasi insan hakları, çevrenin korunması, uyuşturu aids ve terörizmle mücadele gibi bütün insanlığı ilgilendiren konularda ülkelerin ortak bir anlayışa ulaşmalarını ifade etmektedir.
Çevresel alanda küreselleşme
Havanın, suyun, nehirlerin, toprağın denizin kirlenmesi sera etkisi, buzulların erimesi ve iklim değişikliği gibi çevre sorunlarının olduğu bilinen bir gerçekliktir. Çevre sorunlarının giderek sınır ötesi bir nitelik kazanması dünya milletlerini birbirlerine daha bağımlı hale getirmekte ve hiçbir devlet diğer devletlerin sınırlarının içindeki sorunlara kayıtsız kalmamaktadır.
Finansal alanda küreselleşme
Finansal küreselleşme dünya sermaye piyasalarının artan karşılıklı bağımlılıkları ortaklıklar kurmaları ve uluslararası sermaye hareketlerinin serbestleşmesi ve örümcek ağı gibi tüm dünyayı sarması olarak algılanmaktadır.
Hukuksal alanda küreselleşme
Küreselleşmenin hukuk üzerindeki etkisi en başta "evrensel normlar" fikrinin yerleşmesiyle birlikte "hukukun üstünlüğü"nün global bir nitelik kazanmaya başlamasıdır. Bu süreçte bütün uluslar "evrensel" diye anılan norm ve standartları benimseme eğilimi içine girmekte, hatta benimsemeye zorlanmaktadır. Aslında, "evrensel standartlar"dan söz etmeye başlanıldığında hukukta küreselleşme başlamış olmaktadır. Çünkü bu, hukukun geleneksel olarak yerel-ulusal düzeyde kavranışını değiştirebilecek bir potansiyel taşımaktadır. Küreselleşmeyle birlikte uluslar arası alanda yeni bir hukuk türü, "uluslarüstü hukuk", belirmeye başlamıştır. Bunun tipik örneğini oluşturan Avrupa Birliği'nde, egemenliğin temel bir siyasi kavram olarak zayıflamasının işaretleri yaşanmaktadır. 
3-TKY nedir? İlkeleri nelerdir?
Müşteri ihtiyaçlarını yerine getirebilmek için kullanılan insan, iş, ürün ve/veya hizmet kalitelerinin sistematik bir yaklaşım ile tüm çalışanların katkıları ile sağlanmasıdır.
İlkeleri
·         1-Liderlik.
·         2- Müşteri Odaklılık.
·         3- Herkesin Katılımı Ve İletişim.
·         4- Sürekli İyileştirme “Kaızen”
·         5- Hedeflerle Ve Verilerle Yönetim.
·         6- Süreç Yönetimi.
·         7- Önlemeye Dönük Yaklaşım.
·         8- Sürekli Eğitim Ve Öğrenen Organizasyon.

4-Küreselleşmenin TKY ile olan ilişkisi nedir?
Küreselleşmenin meydana getirdiği sosyo ekonomik değişim ve artan rekabet karşısında gerek misyonları, gerek hitap ettiği kitle gerekse fon kaynakları açısından önemli bir gelişim göstermiştir. Küreselleşme karşısında değişim gereksinimi işletmeleri müşteri odaklı olmaya itmiştir. Uluslararası rekabetin itici gücü niteliğine sahip teknoloji ve inovasyon kilit rol üstlenirken  firmalarda performans etkinlik ve kalite arayışları artmıştır. TKY nin kaynak kullanımını optimize ederek israfı azaltmak, mamul ve hizmet kalitesini arttırmak verimliliği arttırmak süreçte sürekli iyileşmeyi sağlamak, müşteri memnuniyetini arttırmak gibi çok sayıda yararı vardır. Avrupa da önceleri kurumsal değerlendirme ardından kalite değerlendirme ve TKY gibi kontrol yaklaşımları daha sonraki dönemde ise kalite güvencesi anlamında akreditasyon uygulamaları söz konusu olmuştur. Akreditasyonun amacı işletmelerde yürütülen hizmetin ulusal/uluslararası alanda kabul edilebilir bir kalite düzeyinde olduğunun belgelenmesidir. Küreselleşme ve bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte eğitim sektöründe önemli gelişmeler meydana gelmiştir. Yükseköğretimin değişen yapısı içinde yaşanan rekabet, öğretimde farklı sistemlerin gelişmesi yükseköğretim kurumlarında kalitenin sorgulanması ve belirli kalite güvence sistemiyle belgelenme sürecini başlatmıştır. Yoğun rekabet ortamında başarılı olmak için yönetim anlayışlarını ve sistemlerini çağın gerekleri paydaşların beklenti ve istekleri doğrultusunda geliştirmeye bağlıdır.
5-TKY de üst yönetimin rolü nedir?
TKY’ de üst yönetimin liderliği önemlidir. Sürekli gelişmeyi ve değişen hususlara ve müşteri beklentilerine etkili bir şekilde uyum sağlamayı ilke edinen toplam kalite yönetimi, bunu büyük oranda yöneticinin liderlik özelliklerine bağlamaktadır. Deming, TKY’ nin örgütlerde üst yönetici tarafından başlatılması gerektiğine inanmaktadır. Deming’e göre “kalite yönetimdir” ve bir kurumun gelişmesindeki temel sorun üst yönetimin liderliğidir. Deming, Juran ve İshikawa gibi yazarlar üst yönetimin liderlik rolü üzerinde durmaktadır. -Güven ve yardım sağlar fakat yargılamaz -Tüm çalışanlara kendilerini geliştirme fırsatı verir. -İşgörenlere, içinde çalışmaktan onur duyacakları iş ortamları sağlar -Çalışanların işlerinden zevk almaları ve performanslarını en üst düzeye çıkarmaları için çaba sarf eder. Kalitenin sağlanmasında üst yönetimin kritik bir rol üstlenmesi TKY sisteminin oluşturulmasında kalite liderliğinin önemini arttırmaktadır. Toplam kalite lideri, toplam kalite felsefesinin benimsetilmesine çalışır. Örgütsel güvene dayalı bir ilişki sistemi oluşturur. Kalite lideri, kalite ilke ve uygulamaları hakkında sürekli eğitim sağlamak için gerekli kaynakları kullanır. Toplam kalite liderliği, korku değil, güven üzerine kurulur.
TKY, liderlikte kalite, kalitede liderlik önermektedir. Bu da üst yönetimden başlayarak tüm yönetim kademesinin bilgi, beceri, katılım, iş ahlakı, yaşam tarzı gibi her konuda örnek davranışlarda bulunulması demektir. Kamu yönetiminde en büyük sorunlardan birisi yöneticilerin lider olma gayreti içinde bulunmamalarıdır. Yeni atanmış otoriter kolaycılığını bırakıp benimsenmiş yönetici pozisyonuna geçmek için çaba göstermemeleri . “Balık baştan kokar.” Sözünü haklı ve geçerli kılmaktadır.

6-TKY de önemli kavramlar nelerdir?
          Vizyon: Uzun vadede ulaşılmak istenen yer ve durumu, ilerlenecek yönü gösterir

         Misyon: Örgütün varoluş amacı

          Hedefler: Amacımıza ulaşmak için yapmak istediğimiz ölçülebilir faaliyetler.

          Standard: belirli ölçüye, yasaya, kullanıma uygun olan

          Katılım: Toplam kalite teknik ve stratejik kavramların işletme sistemindeki bütün etkinliklere uygulanması ve her düzeydeki kişilerin katılımı ile müşteri tatmininin (iç/dış müşteri) sağlanmasıdır.

          Sürekli iyileştirme: Kalite yönetiminde amaç, belli bir standardı tutturmak değil hedeflenen seviye ne olursa olsun sürekli ve hızlı bir tempo ile belirlenen seviyeye ulaşmak ve o seviyeyi geçmektir. Gelişmelerin mutlaka büyük sıçramalar şeklinde olması gerekli değildir. Ancak sonsuza dek sürmelidir.

          Paydaş: Bir organizasyonun, kurum, kuruluşun ya da şirketin faaliyetlerinden hedeflerinden politikalarından, aldığı sonuçlardan etkilenebilen veya etkileyebilen kişiler, gruplar, organizasyonlar veya sistemlerdir.


7-Toplam Kalite Yönetiminin amacı nedir?
·         Savurganlığı önleme
·         Verimliliği artttırma
·         Maliyetleri düşürme
·         İşlem zamanlarını kısaltma
·         Devamlı kaliteyi arttırma
·         Sürekli iyileştirme ve geliştirme


8-TKY de eğitimin önemi nedir?
Hiçbir işletme, eğitim ve öğretim yatırımı yapmadan çalışanlarını gerekli malzeme ve bilgiyle donatmadan başarılı bir kalite iyileştirme süreci elde edemez. Başarı için iki temel faktör bilinç ve eğitim öğretimdir. Biliç TKY uygulamalarını harekete geçirmenin, eğitim ve öğretim ise onu hızlandırmanın yoludur. Eğitim doğru yapılmak şartıyla kaliteyi güvence altına almanın yeni bir biçimidir. Eğitimin en büyük faydası yeniyi öğrenmek değildir. Şu an da zaten iyi yapmakta olduğumuz bir işi daha iyi yapmaktır. Kalite eğitimleri çalışanlara TKY uygulamalarında hata yapmamaları için fırsat sağlar. Bu uygulamadan fazlası ile pay alabilmek için TKY uygulayan diğer işletmeler ile yakın bir bağlantı kurularak onların tecrübeleri eğitim ortamında değerlendirilir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder