1-Küreselleşme nedir?
Ülkeler arasındaki ilişkilerin yaygınlaşması ve gelişmesi
ideolojik ayrımlara dayalı kutuplaşmaların çözülmesi farklı toplumsal
kültürlerin inanç ve beklentilerinin daha iyi ancak birbirleriyle bağlantılı
olayları içerdiği bir anlamda maddi ve manevi değerler çerçevesinde oluşmuş
birikimlerin milli sınırları aşarak dünya çapında yayılmasıdır.
2.tanım
Dünya insanlarının tek bir dünya toplumunda yani küresel
toplumda bütünleştirilmesini “ tek bir mekan olarak tüm dünyanın kristalleşmesini”
bir bütün olarak dünya bilncinin yoğunlaşmasını ve bununla beraber dünyanın
sıkışmasını ifade eder.
3. tanım
Sermaye dolaşımının serbestleşmesi, hacminin artması,
hızlanması, yaygınlaşması sermayenin üretimden ziyade spekülatif amaçlarla
kullanılmasını, üretimin küreselleşmesi ve şiddet birleşmelerinin gündeme
gelmesini uluslararası mal ve hizmet hareketlerinin küresel pazara yönelişin
hızlanmasıdır
2-Küreselleşmenin boyutları
nelerdir?
·
Ekonomik alanda küreselleşme
·
Siyasi ve yönetim alanında küreselleşme
·
Sosyo-kültürel alanda küreselleşme
·
Çevresel alanda küreselleşme
·
Finansal alanda küreselleşme
·
Hukuksal anlamda küreselleşme
Ekonomik anlamda
küreselleşme:
1980 lerden itibaren kar maksimizasyonunu amaçlayan sermaye
ve girişimci grubu sadece üretim ve karı değil aynı zamanda pazarı da dünya
ölçeğine çıkarmış, böylece dışa açılma ve liberalleşme hareketleri siyasi
küreselleşmenin önüne geçmiştir. Ekonomik küreselleşme genel anlamda
uluslararası ticaretin ve yatırımların yayılmasını ve yoğunlaşmasına karşılık
gelmektedir. Diğer önemli bir boyutu ise yabancı sermaye yatırımlarında görülen
artış olmuştur.
Siyaset ve yönetim
alanında küreselleşme:
Siyasal sınırların bir devlete belirli bir toprak parçası
üzerinde mutlak egemenlik sağlama gücünü yitirmesi, yönetim sistemlerinin
karşılıklı etkileşiminin artması; demokrasi, sivil toplum örgütleri insan
hakları ve özgürlükler temelinde dış müdahalelerin ve etkileşimin yoğunluk
kazanması ; dil, din, etnik köken bayrak v.b siyasal kültürel semboller düzeyinde monolitik, tek tipçi bir
yapıya dayanan ulus devletin işlevleri değişerek uluslararası üst kuruluşların
öne çıkması süreci olarak anlamlandırılmaktadır.
Siyasal
küreselleşme ile birlikte ulus devletlerin yetki ve otoriteleri azalmakta,
uluslararası kuruluşlar ülkelerin yönetimlerinde daha fazla söz sahibi
olmaktadırlar. Günümüzde herkes için ayrı bir demokrasi anlayışı yerine tüm
dünyanın benimsediği demokratik bir sistem yaklaşımı esastır. İnsan hakları,
demokrasi gibi kavramlar ulus devletler tarafından değil toplumlar arasındaki
bilgi paylaşımı sayesinde gelişmiş ve evrenselleşmiştir.
Sosyo-kültürel alanda
küreselleşme
Tüketim alışkanlıkları, giyim, gelenek ve görenekler
evrensel boyutta birbirine benzemeye başlamıştır. Kültürel kültürün etkisi ile
yerel kültürler kendisini bu küresel kültürün (internet,su ) etki alanına
teslim etmiştir. Sosyo kültürel küreselleşme demokrasi insan hakları, çevrenin
korunması, uyuşturu aids ve terörizmle mücadele gibi bütün insanlığı
ilgilendiren konularda ülkelerin ortak bir anlayışa ulaşmalarını ifade
etmektedir.
Çevresel alanda
küreselleşme
Havanın, suyun, nehirlerin, toprağın denizin kirlenmesi sera
etkisi, buzulların erimesi ve iklim değişikliği gibi çevre sorunlarının olduğu
bilinen bir gerçekliktir. Çevre sorunlarının giderek sınır ötesi bir nitelik
kazanması dünya milletlerini birbirlerine daha bağımlı hale getirmekte ve
hiçbir devlet diğer devletlerin sınırlarının içindeki sorunlara kayıtsız
kalmamaktadır.
Finansal alanda
küreselleşme
Finansal küreselleşme dünya sermaye piyasalarının artan
karşılıklı bağımlılıkları ortaklıklar kurmaları ve uluslararası sermaye
hareketlerinin serbestleşmesi ve örümcek ağı gibi tüm dünyayı sarması olarak
algılanmaktadır.
Hukuksal alanda
küreselleşme
Küreselleşmenin hukuk
üzerindeki etkisi en başta "evrensel normlar" fikrinin yerleşmesiyle
birlikte "hukukun üstünlüğü"nün global bir nitelik kazanmaya
başlamasıdır. Bu süreçte bütün uluslar "evrensel" diye anılan norm ve
standartları benimseme eğilimi içine girmekte, hatta benimsemeye
zorlanmaktadır. Aslında, "evrensel standartlar"dan söz etmeye
başlanıldığında hukukta küreselleşme başlamış olmaktadır. Çünkü bu, hukukun
geleneksel olarak yerel-ulusal düzeyde kavranışını değiştirebilecek bir potansiyel
taşımaktadır. Küreselleşmeyle birlikte uluslar arası alanda yeni bir hukuk
türü, "uluslarüstü hukuk", belirmeye başlamıştır. Bunun tipik
örneğini oluşturan Avrupa Birliği'nde, egemenliğin temel bir siyasi kavram
olarak zayıflamasının işaretleri yaşanmaktadır.
3-TKY nedir? İlkeleri nelerdir?
Müşteri ihtiyaçlarını yerine getirebilmek için kullanılan
insan, iş, ürün ve/veya hizmet kalitelerinin sistematik bir yaklaşım ile tüm
çalışanların katkıları ile sağlanmasıdır.
İlkeleri
·
1-Liderlik.
·
2- Müşteri
Odaklılık.
·
3- Herkesin
Katılımı Ve İletişim.
·
4- Sürekli
İyileştirme “Kaızen”
·
5- Hedeflerle
Ve Verilerle Yönetim.
·
6- Süreç
Yönetimi.
·
7- Önlemeye
Dönük Yaklaşım.
·
8- Sürekli
Eğitim Ve Öğrenen Organizasyon.
4-Küreselleşmenin TKY ile olan
ilişkisi nedir?
Küreselleşmenin meydana getirdiği sosyo ekonomik değişim ve
artan rekabet karşısında gerek misyonları, gerek hitap ettiği kitle gerekse fon
kaynakları açısından önemli bir gelişim göstermiştir. Küreselleşme karşısında
değişim gereksinimi işletmeleri müşteri odaklı olmaya itmiştir. Uluslararası
rekabetin itici gücü niteliğine sahip teknoloji ve inovasyon kilit rol
üstlenirken firmalarda performans
etkinlik ve kalite arayışları artmıştır. TKY nin kaynak kullanımını optimize
ederek israfı azaltmak, mamul ve hizmet kalitesini arttırmak verimliliği
arttırmak süreçte sürekli iyileşmeyi sağlamak, müşteri memnuniyetini arttırmak
gibi çok sayıda yararı vardır. Avrupa da önceleri kurumsal değerlendirme
ardından kalite değerlendirme ve TKY gibi kontrol yaklaşımları daha sonraki
dönemde ise kalite güvencesi anlamında akreditasyon uygulamaları söz konusu
olmuştur. Akreditasyonun amacı işletmelerde yürütülen hizmetin
ulusal/uluslararası alanda kabul edilebilir bir kalite düzeyinde olduğunun
belgelenmesidir. Küreselleşme ve bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte
eğitim sektöründe önemli gelişmeler meydana gelmiştir. Yükseköğretimin değişen
yapısı içinde yaşanan rekabet, öğretimde farklı sistemlerin gelişmesi
yükseköğretim kurumlarında kalitenin sorgulanması ve belirli kalite güvence sistemiyle
belgelenme sürecini başlatmıştır. Yoğun rekabet ortamında başarılı olmak için
yönetim anlayışlarını ve sistemlerini çağın gerekleri paydaşların beklenti ve
istekleri doğrultusunda geliştirmeye bağlıdır.
5-TKY de üst yönetimin rolü
nedir?
TKY’ de üst yönetimin liderliği önemlidir. Sürekli gelişmeyi
ve değişen hususlara ve müşteri beklentilerine etkili bir şekilde uyum
sağlamayı ilke edinen toplam kalite yönetimi, bunu büyük oranda yöneticinin
liderlik özelliklerine bağlamaktadır. Deming, TKY’ nin örgütlerde üst yönetici
tarafından başlatılması gerektiğine inanmaktadır. Deming’e göre “kalite
yönetimdir” ve bir kurumun gelişmesindeki temel sorun üst yönetimin
liderliğidir. Deming, Juran ve İshikawa gibi yazarlar üst yönetimin liderlik
rolü üzerinde durmaktadır. -Güven ve yardım sağlar fakat yargılamaz -Tüm
çalışanlara kendilerini geliştirme fırsatı verir. -İşgörenlere, içinde
çalışmaktan onur duyacakları iş ortamları sağlar -Çalışanların işlerinden zevk
almaları ve performanslarını en üst düzeye çıkarmaları için çaba sarf eder.
Kalitenin sağlanmasında üst yönetimin kritik bir rol üstlenmesi TKY sisteminin
oluşturulmasında kalite liderliğinin önemini arttırmaktadır. Toplam kalite
lideri, toplam kalite felsefesinin benimsetilmesine çalışır. Örgütsel güvene dayalı
bir ilişki sistemi oluşturur. Kalite lideri, kalite ilke ve uygulamaları
hakkında sürekli eğitim sağlamak için gerekli kaynakları kullanır. Toplam
kalite liderliği, korku değil, güven üzerine kurulur.
TKY, liderlikte kalite, kalitede liderlik önermektedir. Bu
da üst yönetimden başlayarak tüm yönetim kademesinin bilgi, beceri, katılım, iş
ahlakı, yaşam tarzı gibi her konuda örnek davranışlarda bulunulması demektir.
Kamu yönetiminde en büyük sorunlardan birisi yöneticilerin lider olma gayreti
içinde bulunmamalarıdır. Yeni atanmış otoriter kolaycılığını bırakıp
benimsenmiş yönetici pozisyonuna geçmek için çaba göstermemeleri . “Balık
baştan kokar.” Sözünü haklı ve geçerli kılmaktadır.
6-TKY de önemli kavramlar
nelerdir?
•
Vizyon: Uzun vadede ulaşılmak istenen yer ve durumu,
ilerlenecek yönü gösterir
•
Misyon: Örgütün
varoluş amacı
•
Hedefler: Amacımıza ulaşmak için yapmak istediğimiz ölçülebilir
faaliyetler.
•
Standard: belirli ölçüye, yasaya, kullanıma uygun olan
•
Katılım: Toplam kalite teknik ve stratejik kavramların işletme sistemindeki
bütün etkinliklere uygulanması ve her düzeydeki kişilerin katılımı ile müşteri
tatmininin (iç/dış müşteri) sağlanmasıdır.
•
Sürekli iyileştirme: Kalite yönetiminde amaç, belli bir standardı tutturmak değil
hedeflenen seviye ne olursa olsun sürekli ve hızlı bir tempo ile belirlenen
seviyeye ulaşmak ve o seviyeyi geçmektir. Gelişmelerin mutlaka büyük sıçramalar
şeklinde olması gerekli değildir. Ancak sonsuza dek sürmelidir.
•
Paydaş: Bir organizasyonun, kurum, kuruluşun ya da şirketin faaliyetlerinden
hedeflerinden politikalarından, aldığı sonuçlardan etkilenebilen veya
etkileyebilen kişiler, gruplar, organizasyonlar veya sistemlerdir.
7-Toplam Kalite
Yönetiminin amacı nedir?
·
Savurganlığı
önleme
·
Verimliliği
artttırma
·
Maliyetleri
düşürme
·
İşlem
zamanlarını kısaltma
·
Devamlı
kaliteyi arttırma
·
Sürekli
iyileştirme ve geliştirme
8-TKY de
eğitimin önemi nedir?
Hiçbir işletme,
eğitim ve öğretim yatırımı yapmadan çalışanlarını gerekli malzeme ve bilgiyle
donatmadan başarılı bir kalite iyileştirme süreci elde edemez. Başarı için iki
temel faktör bilinç ve eğitim öğretimdir. Biliç TKY uygulamalarını harekete
geçirmenin, eğitim ve öğretim ise onu hızlandırmanın yoludur. Eğitim doğru
yapılmak şartıyla kaliteyi güvence altına almanın yeni bir biçimidir. Eğitimin
en büyük faydası yeniyi öğrenmek değildir. Şu an da zaten iyi yapmakta
olduğumuz bir işi daha iyi yapmaktır. Kalite eğitimleri çalışanlara TKY
uygulamalarında hata yapmamaları için fırsat sağlar. Bu uygulamadan fazlası ile
pay alabilmek için TKY uygulayan diğer işletmeler ile yakın bir bağlantı
kurularak onların tecrübeleri eğitim ortamında değerlendirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder