Yapılış Şekline göre inovasyon--------- Kapalı, açık ve tersine
Yapıldığı alana göre inovasyon----------Operasyonel, Pazarlama ve İş modeli
Kapalı İnovasyon
Bu tür inovasyonda işletme sadece kendi iç kaynaklarını kullanır. İşletme olarak siz ne kadar yaratıcı insan kaynaklarına sahipseniz, ne kadar sermayeniz varsa kendinizi nasıl daha iyi saklıyorsanı, fikirleriniz ve yarattıklarınız dışarıya hiç sızmıyorsa bunun için olağanüstü çaba sarf ediyorsanız dışarı vermiyorsanız ama dışardakine mümkün olduğu kadar benzemeye çalışıyorsanız, yaptıklarınızı organizasyon içinde bile saklıyorsanız sizin yaptığınız inovasyon kapalı inovasyondur.
Açık İnovasyon
2000 yıllarından sonra bilginin artması , hızlı yayılması, ucuzlaması veya erişimin kolay hale gelmesiyle dışardaki bilgiden de yararlanma ihtiyacı ve imkanı doğdu. Böylece açık inovasyon koşulları geliştiği için açık inovasyon uygulamaları da arttı. Bu tür inovasyonda dışarıdan yani işletme dışından inovasyon girdileri alınırken inovasyon çıktıları da dışarıya verilmektedir. Dışarıdan inovasyon girdisi olarak yaratıcı fikir alınırken dışarıya proje ya da patent verilebilmektedir.
Aynı zamanda firmalar kendilerinin uygulamadığı ama buldukları icat ve patentleri dışarıya satmakta ve bu konuda önemli inovasyonlar elde etmektedirler.
Tersine İnovasyon
Toplmusal ekonomik piramidin üstüne değil de altına yeni ürün çalışması yapmak demektir. Literatüre ilk defa bu kavramı ortaya atan Vjay Govindarajan olmuştur. Şimdiye kadar inovasyonlar piramidin tepesine veya ortasına yapılırdı . Artık piramidin altına da inovasyonlar yapılmaktadır. Üstelik bu inovasyon orda da yapılıp aynı yerde pazarlanmaktadır. Sağlıkta tanı hizmetleri için taşınabilir ve ucuz ultrason cihazının bulunması, buzdolabı görevini görecek bataryalı soğutucunun icadı, taşınabilir şekilde hafif ve ucuz su arıtma cihazının yaratılması, Hindistan da Tatanano aracın icadı tersine inovasyon örnekleridir.
Operasyonel İnovasyon
Diğer inovasyonlar kadar önemli bir inovasyon türüdür. Üretim eylemlerimizi, operasyonlarımızı nasıl yapmalıyız sorusunun cevabını verir. Kalitede en iyiyi, fiyatta en düşüğü yani düşük maliyeti yaratan inovasyondur. Bunun da sürdürülebilir olması en önemlidir.
Operasyonel inovasyon küçük küçük iyileştirmeler şeklinde yapılırken belirli sıçramalar şeklinde de yapılmalıdır. Bir yandan en iyi verimliliği yakalarken bir yandan da sürekli aramalarda da bulunmak gerekir. Operasyonel inovasyon sonuçları sadece işletmeye kar şeklinde yansımamalı, müşteriye de artı değer yansımaları olmalıdır.
Pazarlama İnovasyonu
Pazarlama inovasyonu işletmenin tüm fonksiyonlarını kapsayan bir inovasyon türüdür. İşletme kurulmadan önce yapılan müşteriyi tanıma, pazarı anlama konusunda araştırmalar ve çalışmalar konusunda inovasyonlar pazarlama inovasyonudur. Müşterinin istek, ihtiyaç ve sorunlarına göre ürün ve hizmet tasarımı bir pazarlama inovasyonudur. Zaten tasarım, pazarlama ile birlikte çalışmazsa pazara uygun tasarım yapılamaz ya da tasarlanan şeyin pazarlanması zor hale gelebilir. Pazarın nabzını tutan müşteriyi izleyen, değişimleri olmadan tahmin eden ve bu konuda proaktif davranarak refleksler geliştiren politikalar pazarlama inovasyonudur. Üründe ve hizmette yapılacak inovasyonlar aynı zamanda pazarlama inovayonudur.
İş Modeli İnovasyonu
İster yeni bir işletme isterse yerleşik bir işletme olsun hala ayakta ise mutlaka bir iş modeli vardır. Fakat pek çok girişimci bunu bilinçli yapmaz. İş modeli işletmelerin nasıl çalıştığını gösteren öykülerdir. Bir iş modeli tasarlamak yeni bir öykü yaratmaya benzer. Bu inovasyonda genel değer zinciri üzerine kurulmuştur. İş modelleri bir sistemdir ve çeşitli parçaları vardır. Bunlar
- değer önermesi
-kilit süreçler
-kilit kaynaklar
-kar formülüdür
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder